Pedagogia Montessori

Pedagogia Montessori

Ce este pedagogia Montessori?

Concepția pedagogică a Mariei Montessori și modelul instituțional de educare a copiilor preșcolari propus de ea au cunoscut destul de repede consacrarea internațională. La noi în țară au funcționat în perioada interbelică unități preșcolare și școlare primare de tip Montessori.

Maria Montessori consideră că dezvoltarea copilului este susținută de instincte care,  se manifestă în anumite perioade, sarcina educatorului fiind aceea de a crea condițiile optime pentru satisfacerea lor.

Pedagogia Mariei Montessori încurajează dezvoltarea copiilor într- un mediu stimulativ, respectându- se diversitatea culturală și libertatea de explorare. Mediul trebuie astfel pregătit încât să permită copiilor o explorare activă și interacțiuni variate cu materialele, cu ceilalți copii și adulții.

Teoria pedagogică elaborată de Maria Montessori nu pleacă de la principii filosofice, ci de la observație și experiment, ca urmare s-a răspândit cu repeziciune în întreaga lume câștigând noi adepți și contribuind la crearea unui adevărat curent: montessorianismul. Ea a atras atenția contemporanilor asupra copilului, asupra drepturilor sale și necesității de a i se crea condiții de dezvoltare pe măsura vârstei lui, realizându-se un echilibru între activitatea liberă și cea dirijată.